"האם השלישית" על פרשת חטיפת ילדי תימן, מעריב, ארז ביטון, דצמבר 1985

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/p5bcnW-3c

יש אומרים: בשביל מה לדשדש שוב בבוץ של העבר? למי נחוצה עכשיו הנבירה הזאת בפרשת ילדי תימן? פרשה, שנערמו עליה עשרות שנים ושהטיפול בה עלול לפגוע בריקמה עדינה של חברה מפוררת כחברה הישראלית כיום.

מי יודע אילו קופות שרצים של מעשי מירמה מזוויעים עלולים להיחשף בעקבות חקירה חסרת־פשרות בנושא.

יש אומרים: די לנו בחזרה כפייתית לטראומות של שנות החמישים.

ויש אומרים עוד: מובן מאליו, שבתוך עשייה כה מופלאה של עלייה המונית חסרת תקדים בהיקפה, מובן שייתכנו מעידות מוסריות. הבה נמתח קו על העבר ונפתח דף חדש של הווה ועתיד נאורים יותר.

אולם הוועד הציבורי למען ילדי תימן סבור אחרת, וסבורות אחרת כל אותן משפחות, הנושאות בליבן יום־יום, שעה שעה את הכאב הגדול מכל כאב – את כאב השכול ואי הידיעה של גורל בנים ובנות.

גם אם חלפו בינתיים למעלה משלושים שנה נשמעים האבות והאמהות של הילדים הנעדרים מוכים בצער ובתדהמה שלא כהו עם הזמן.

נתן אלתרמן, אף־על־פי שהיה ידוע כמקורב למימסד, לא יכול היה להתכחש בשום פנים ואופן לאמת שצפה בתוכו נוכח עוולות שנעשו באקט העליה של שנות החמישים, והוא היטיב לבטא את הקונפליקט שבין תחושת האופוריה שבמעשה העליה הגדולה לבין תחושת הסלידה ונקיעת הנפש כלפי תופעות בלתי אנושיות שנתגלעו בזמן העליה.

אלתרמן הפליא לתמצת את עמדתו הרגשית נגד האפלייה שנעשתה בעליית יהודי מרוקו בשירו הידוע "ריצתו של העולה דנינו" מתוך הטור השביעי ‭:(1955) ‬

בקום חוקנו זה חרדה האדמה תחתנו, ותקרא הם – לא אתם – בני! דעתי היא בכך שונה ויתעוות יסוד יצרי אומה ונסת‬לף טבעה ונתבזה כוחה.‭

לעולה דנינו, אשר כמעט נפסל לעליה בגלל צליעה קלה ברגלו, אלתרמן אומר‭ :‬אם זה החוק לישראל, יכול נופל לו שנינו כאחד.

רוץ, רוץ, עבדי דנינו

איתך אני!

כי אכסה מומך, אבל לא אכסה עלבון תּחת עמי

אשר זיוה נוצץ מדמע. 

א‬לתרמן ידע באמת הצרופה שבו, ‬ שאסור לטאטא תופעות שליליות. שאדרבא, חשיפת תופעות והתמודדות רגשית איתן הן תנאי וערובה לחוסן לאומי חברתי.

על האבות והאמהות של יהודי תימן אפשר גם להחיל את שירו של אלתרמן "האם השלישית‭."‬

כאבה של אם שאינה יודעת היכן אבד בנה. כאב שיש בו לא רק צער השכול אלא גם תדהמה ותימהון אי הידיעה.

ובכן,לאלה שביקשו כל השנים לטשטש,לגמד ולהחביא ולטאטא את פרשת חטיפת ילדי תימן מחשש כביכול של פירור הלילה, לאלה צריך לומר כי ההיפך הוא הנכון. רק בבדיקה ובחקירה של האמת עד תומה באמצעות ועדת חקירה ממלכתית, רק חקירה ודרישה שכזאת יכולה לטהר ולזכך אותה את עליית יהודי המזרח ובכללם יהודי תימן בשנות החמישים.

מ‬דובר כאן אומנם גם על מענה אנושי פשוט, שהוא תשובה למאות הורים אודות ילדיהם, אבל מדובר כאן לא פחות על מעשה לאומי להסרת כתם היסטורי. אם פרשת ארלוזורוב ופרשות אחרות ראויות היו לוועדת חקירה, אין שום סיבה לא לאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית גם במקרה של פרשת חטיפת ילדי תימן. התקווה היא, שפרשה זו לא תיהפך לכלי ניגוח פוליטי וגם לא לקרדום חפירה לטובות הנאה עבור סקרנים למיניהם. השיקול האנושי והקולקטיבי היסטורי הוא שצריך להנחות התמודדות אמיצה בנושא.

מפתיע להיווכח בניצנים של יחס חיובי מצד המערכת הפוליטית כלפי הדרישה להקמת ועדת הקירה ממלכתית. הפרשה הזאת, שהוסטה בעבר, נראה שמקבלת כיום יחס בוגר יותר, ללא פחדים וללא משוא פנים. אין ספק,שמאבקם התקיף של ההורים, שהגיעו אצלם מים עד נפש ושעל כורחם נאבקים לדעת מה האמת, עשוי לתת תוצאות, אם יוסיפו להכות בברזל כל עוד הוא חם, שהרי ידוע כי אצלנו פרשה רודפת פרשה והאנדרלמוסיה חוגגת.

האם השלישית 

שיר על כאבה של אם שאינה יודעת היכן אבד בנה. כאב שיש בו לא רק צער השכול אלא גם תדהמה ותמהון אי הידיעה.

מילים: נתן אלתרמן.

אמהות שרות, אמהות שרות:
"אגרוף רעם ניתך, דומיה חזקה.
בחוצות הריקים צעדו בשורות
פנסים אדומי זקן.
סתיו אנוש, סתיו יגע ולא מנוחם,
ומטר בלי אחרית וראש,
ובלי נר בחלון, ובלי אור בעולם".
שרות אמהות – שלוש.

ואומרת אחת: "ראיתיהו כעת,
אנשק בו כל אצבע קטנה וציפורן.
אניה מהלכת בים השקט,
ובני תלוי על ראש התורן".
ואומרת שניה: "בני גדול ושתקן,
ואני פה כותונת של חג לו תופרת.
הוא הולך בשדה, הוא יגיע עד כאן.
הוא נושא בליבו כדור עופרת".

והאם השלישית בעיניה תועה:
"לא היה לי יקר כמוהו!
איכה אלך לקראתו ואינני רואה?
אינני יודעת איפה הוא"!
אז הבכי רוחץ את ריסיה שלה,
ואולי עוד לא נח, ואולי…
הוא מודד בנשיקות, כנזיר משולח
את נתיב עולמך, אלוהי.

"האם השלישית" על פרשת חטיפת ילדי תימן

"האם השלישית" על פרשת חטיפת ילדי תימן

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s